Om online te kunnen verkopen, heb je een strategie nodig: een plan van hoe je online precies aan de slag gaat. Maak je gebruik van een website? Of doe je alles via social media? Verkoop je vooral in je webshop? Of ga je ook aan de slag met e-mailmarketing? Ga je bloggen? Of wil je het liefst al jouw nieuwe klanten binnenhalen door te gaan adverteren?
Je online marketingstrategie is heel belangrijk. Alleen als al jouw acties goed op elkaar zijn afgestemd, hebben ze echt zin. En alleen dan haal je langdurig resultaat.
Een online strategie maken is niet heel moeilijk. Je moet alleen wel weten waarom je iets doet. Je kunt je tijd en geld per slot van rekening maar één keer inzetten.
Wat is een goede online marketing strategie?
Een online marketingstrategie is een planmatige strategie waarbij je je online kanalen als uitgangspunt neemt. Iedereen die online onderneemt zou een online strategie moeten hebben, wat voor bedrijf je ook hebt. Het is eigenlijk de verzameling van acties die je onderneemt om online te kunnen verkopen. Onderdelen van je online marketingstrategie zijn bijvoorbeeld het inrichten van je website, het bepalen van de inzet van social media, kiezen voor e-mailmarketing, inzet van SEO, bepalen van de beste zoekwoorden, het maken van een webshop en ga zo maar door.
Waarom is een online marketing strategie zo belangrijk?
Als je geen uitgewerkte online marketingstrategie hebt, weet je niet wanneer je wat moet doen om resultaat te behalen. En dan schiet je met hagel. Er zijn zoveel mogelijkheden!
Door een goed plan uit te werken, kun je precies bepalen welke acties je het beste kunt uitvoeren. En daarmee bespaar je tijd en geld. Je bereikt je doelen dan veel sneller.
De meeste bedrijven hebben wel een online doel: zoveel mogelijk verkopen. Maar welke acties daarbij horen? En wat de slimste keuzes zijn… Daar hebben ze geen plan bij.
Wat zijn de onderdelen van een online marketingstrategie?
In een online marketingstrategie heb je de volgende onderdelen:
- Je ideale klant: wie wil je precies bereiken?
- Je doelstelling: wat wil je precies bereiken?
- Je actieplan: hoe ga je je ideale klant bereiken zodat je je doelstellingen kunt bereiken.
Om deze onderdelen te vullen, kun je jezelf de volgende vragen stellen.
Vraag 1: Wie is je ideale klant?
Wie wil je bereiken? Als je dat goed hebt uitgewerkt, kun je je doelgroep veel beter bereiken. Werk goed uit wie jouw ideale klant precies is. Welke problemen kun jij oplossen voor deze doelgroep.
Vraag 2: Wat zijn jouw online doelstellingen?
Wat wil je online bereiken? Wil je meer omzet door meer te verkopen aan nieuwe klanten? Of wil je graag je huidige klantenbestand meer verkopen? Of misschien wel een combinatie van allebei?
Ga je op zoek naar nieuwe contacten? Of is dat pas later van belang en wil je eerst je naamsbekendheid verhogen?
Vraag 3: Hoeveel omzet, nieuwe klanten, nieuwe leads of nieuwe websitebezoekers wil je?
Hoeveel omzet, nieuwe klanten, nieuwe leads of nieuwe websitebezoekers wil je precies? Bereken wat dat betekent voor jouw bedrijf. Dan weet je waar je op moet sturen.
Vraag 4: Wat wil je precies gebruiken om je doel te bereiken?
Wil je social media inzetten? Of SEO? Of allemaal?
Elk social medium is anders. Mensen gebruiken het anders en de resultaten lopen ook ver uiteen. Wat is handig voor jouw bedrijf? Maak hier een keuze in.
Vraag 5: Wat wil je delen?
Bepaal met welke onderwerpen je graag je doelgroep trekt. Als je weet waar ze op zoeken en waar ze interesse in hebben, kun je sterke blogs schrijven. Dat is zowel handig voor het vullen van je social media als voor het versterken van je positie op Google.
Stap 6: Wanneer ga je iets delen?
Weet je wat je aan wie wil delen op welke plaats? Dan is het tijd om te bepalen wat je wanneer gaat delen: welke sociale media krijgen welke content. En wie bereik je daarmee? Door je content aan te laten sluiten op je marketingplan, kom je veel verder. Dan ben je goed zichtbaar op sociale media. En jouw doelgroep maakt kennis met jouw dienstverlening tijdens het surfen.
Stap 7: Gaat het goed?
Werkt jouw online marketing strategie? Leveren jouw inspanningen op je website en op sociale media daadwerkelijk meer bezoekers, contacten en klanten op? Wat gaat goed, en wat is niet zo zinvol?
Evalueer je inzet altijd goed. Zowel op sociale media als op je website. Bekijk regelmatig Google analytics. En ook de statistieken op de verschillende social media posts. En controleer of alles doet wat het moet doen. Dan bespaar je jezelf veel tijd en geld, omdat je op tijd bij kunt sturen. En dat levert je veel betere resultaten op online. Alleen dan is je online strategie straks echt een succes.
Hoe vaak maak je een online marketingstrategie?
Een online marketingstrategie maak je eens per jaar. Vaker kan ook, maar dat hoeft niet. Als je elk jaar je jaardoelstellingen bedenkt, kun je daarna aan de slag met je marketingplannen.
Je kunt ook vaker doelstellingen bepalen, maar dan hoef je vaak niet je hele online marketingstrategie om te gooien. Je kunt dan je nieuwe doelstellingen invoegen in je marketingplan en kijken waar je kunt bijsturen.
Werkt jouw online marketingstrategie niet?
Heb je een hele strategie uitgewerkt, en blijkt dat je in de praktijk niet voldoende resultaat behaalt? Ga dan punt voor punt na wat er mogelijk aan scheelt. Heb je niet de juiste doelgroep te pakken? Of zijn je doelstellingen niet haalbaar met de acties die je hebt bedacht? Is je website mogelijk niet goed ingericht? Of heb je de verkeerde zoekwoorden gebruikt in je blogs? Als je alles na loopt, kun je waarschijnlijk wel ontdekken waar de problemen met je strategie zitten.
Het is dan een kwestie van aanpassen en opnieuw uit proberen. Als je niet teveel in één keer verandert, kun je waarschijnlijk al snel zien waar het probleem zit.
Kom je er niet uit?
Heb je hulp nodig bij het maken of verbeteren van je online marketingstrategie? Neem gerust contact op met de marketingprofessionals van Profbloggers. Met onze brede marketing-ervaring kunnen we je direct verder helpen.