Wanneer je naar een dames e bike aan het googlen bent vraag je jezelf misschien wel eens af: “Waarvoor ben ik nou eigenlijk een fiets nodig?” Nou voor alle Nederlanders die zich deze filosofische vraag afstelt heb ik een artikel voor geschreven waarin de geschiedenis van de fiets wordt verteld en alle manieren waarop het populair is geworden in Nederland. De fiets is namelijk één van de mooiste uitvindingen voor het land waarin jij woont en brengt ons heel erg veel geluk. En iedereen weet dat geluk de sleutel is tot een leven dat spiritueel vervuld is. Dus pak een kop koffie en je comfy deken erbij en lees dit terwijl je aan het genieten van een beetje regen dat tikt op het raam. Hier volgt de geschiedenis van de fiets.
Engelsen en Duitsers gezamenlijk
Wanneer je “e bike fietsendrager te koop” googled ben je je er waarschijnlijk niet van bewust dat de fiets uitgevonden is door Duitsters en Engelsen. De allereerste fiets werd in 1817 aan het publiek getoond en was ontworpen door Baron Karl von Drais. Maar het publiek in Mannheim was waarschijnlijk nog niet echt onder de indruk. “Maar waarom waren ze niet onder de indruk?” hoor ik je al vragen. De reden was vrij simpel; deze eerste fiets was ontworpen zonder pedalen en moest door nog iets anders voortgetrokken worden. De eerste echte fiets werd gemaakt door Kirkpatrick MacMillan, een Schotse smid in 1839. Vanaf dat moment kon de hele wereld genieten van de fiets. Of alleen de allerrijksten want de fiets werd nog niet massaal geproduceerd.
Nederland moest er nog wel wat voor doen
Als je denkt dat in Nederland de fiets zo geïntroduceerd kon worden dan heb je dat verkeerd gedacht. Hoewel Nederland fysiek gezien ideaal is voor fietsen waren er wel heel wat maatregelingen die genomen worden voor de veiligheid van de fietsers. De Nederlandse verkeerssituatie was in de eerste plaats gefocused op dat van autos en alle fietsen die gestolen waren door de Duitsers in 1945 hielp ook niet mee met de situatie. Maar het allergrootste probleem was de babyboom. Want voor de jaren zestig en zeventig waren mensen al aan het fietsen maar nu waren het er opeens veel meer. Er moesten nu eenmaal fietspaden komen. En de investering heeft zich afbetaald. Nederland is nu een van meest fietsbare landen in de wereld.
Het land leent zich er natuurlijk voor
Zoals eerder gezegd helpt de geografie van Nederland ook heel erg veel. Het land is bijna overal echt super plat door wat er de afgelopen geografische tijdperken gebeurt is. Nederland was vroeger de bodem van de zee en is ook nog eens plat gemaakt door meerdere ijstijden. En er is geen enkele vulkanische activiteit afhankelijk van een paar kleine schattige slapende vulkanen om Nederland wat gebergte te geven. De ijstijden hebben ironisch genoeg ook Nederland een beetje wat heuvels gegeven. De veluwe, een prachtig stukje Nederland is best wel heuvelig en heel erg onnederlands. Dat komt door gletsjers die zo zwaar waren dat ze het land vooruit duwden. De veluwe is gewoon de plek waar de gletsjers gestopt waren.